Der var engang

Hvor længe er det siden, du sidst kiggede på dit firmas egen hjemmeside? Hvis du var en af dem, der tænkte langsigtet allerede i midt i 00’erne og fik en dengang flot og moderne hjemmeside, men ikke rigtig har gjort noget ved den siden, så er det måske længe siden, du har fået kigget sådan rigtig godt på den. Men gør det engang, og kig så på hjemmesider, for de firmaer, du gerne vil sammenlignes med, og se, hvordan deres hjemmesider ser ud. Er der forskel?

De første hjemmesider skulle tage højde for ting, som vi ikke behøver i dag. For eksempel var mange danskere stadig koblet til Internettet via et modem over telefonen, og det tog enormt langt tid at loade en side, så hjemmesiderne skulle ikke indeholde for mange billeder og i det hele taget være meget enkelt opbygget. Var man en af de smarte, havde man brugt et webbureau til at designe siden, og det var dengang både en meget dyr og langtrukken affære. Havde man ikke råd til den uhyggelige sum, det kunne koste, lavede man den selv i ubehjælpelig HTML-kodning og ofte med grimme farver og skrifttyper. Hvem husker ikke de cyklamen-farvede bogstaver i Comic Sans – Gys! Hjemmesiderne indeholdt derudover ofte alt for meget tekst, som man skulle læse sig igennem for at finde frem til sin søgning, i stedet for links, så man kunne nøjes med at klikke sig derhen, hvor man ville.

Fremtidsikring af din hjemmeside

I dag er det blevet både lettere og billigere at lave en hjemmeside. Det koster ikke længere det meste af årsomsætningen at få lavet en hjemmeside, og du får et produkt, der kan måle sig fuldstændig med selv helt store firmaers webløsninger. Men når du vælger, hvilken designer eller hvilket webbureau der skal stå for din hjemmeside, er det vigtigt, du vælger en, der kan tilbyde dig en fremtidssikret løsning. Det digitale medie ændrer sig konstant, der kommer nye platforme, enheder osv, og selvom du måske allerede har indset, at din hjemmeside skal være optimeret til at kunne vises i alle typer af smartphones og på alle typer tablets, udover på en almindelig skærm, så kan der lynhurtigt komme nye formater. Du skal derfor bruge et webbureau, der bruger en løsning, som er let at udvide, uden at du skal tilkøbe dyre ekstraløsninger. Mange forretningsdrivende, som ikke har en stor viden om hjemmesider, er desværre sårbare for at lade sig overtale til unødvendigt dyre løsninger. Det er derfor vigtigt, at du finder et bureau, der udover at kunne give dig en optimeret og fremtidssikret løsning også prismæssigt kan matche andre steder. Fremtidssikring og kvalitet er ikke en nødvendig ekstraudgift, det er en service, der skal følge automatisk med den løsning, du vælger.