Forretning med brudekjoler

Jeg var så heldig at blive ansat i en forretning, som sælger festtøj, og mit arbejde består i at servicere og ekspedere i afdelingen med brudekjoler.  Min første arbejdsuge gik med at lære noget om brudekjoler generelt samt være til stede, når der var kunder, for på den måde at få et indblik i, hvor spændende et forløb det er at købe og sælge  en brudekjole.

Når der kommer en potentiel kunde i forretningen, sætter vi os ned og taler med hende om, hvilke forestillinger og ønsker hun har til brudekjolen. For at finde det bedste til kunden er det vigtigt for os at vide, om kjolen skal være enkel, romantisk, kort eller lang, vil hun bære slør, eller skal det måske være en fiks hat.  Hver eneste kunde har sin egen forestilling om, hvordan brudekjolen skal se ud, det romantiske snit er mest populært, og  hovedparten af de brudekjoler, som sælges i dag, er lange kjoler med et lille let slør. Forretningens princip  er, at vi ikke giver gode råd med hensyn til, hvor klædelig kjolen er på kunden, med mindre vi bliver spurgt direkte. Hvis den vordende brud føler sig tilpas i brudekjolen og synes, den er smuk, er det i hvert fald ikke os, der skal knuse hendes drøm. Men når det gælder tilbehør, såsom perler, hårpynt, tasker og sko bliver vores ekspertise brugt flittigt. Den del af arbejdet synes jeg er spændende,  og heldigvis har de kunder, jeg har foreslået tilbehør til, været meget tilfredse.